قطعات برش لیزر

قطعات برش لیزر

در گذشته معمولا از اره‌های مخصوص و روش‌های مکانیکی و سنتی برای برش اجسام و قطعات استفاده می‌شد ولی در سال‌های اخیر و بعد از پیدایش تکنولوژی قطعات برش لیزر صنعتگران از دستگاه‌های قطعات برش لیزر cnc برای برش اجسام و قطعات استفاده کردند که این روش نسبت به روش‌های مکانیکی مزیت‌های قابل توجهی داشت.

برای مشاوره یا سفارش قطعات دستگاه برش لیزر CNC مورد نظر با شماره 02636101821 تماس بگیرید

قطعات برش لیزر قطعات برش لیزر

سهولت در به‌کارگیری، افزایش سرعت کار،کاهش قابل توجه میزان خطای کار، امکان ایجاد طرح‌های پیچیده و حکاکی بر روی اجسام فلزی و چوبی،کیفیت و تمیزی (عدم وجود لبه‌های اضافی در قسمت‌های برش خورده) محصول نهایی از جمله خدمات قطعات برش لیزر cnc به جای برش‌های مکانیکی و سنتی است.

برش لیزری چیست؟

در واقع فناوری است که در آن از قطعات دستگاه لیزر سی ان سی اشعه لیزر برای برش اجسام و قطعاتی نظیر چوب، فلزات (آهن، آلومینیوم، مس، روی و … ) استفاده می‌شود؛ و نوعاً از این فناوری در زمینه صنعت استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که در این روش امکان تاب برداشتن جسم در هنگام فرآنید برش بسیار کم است زیرا که ناحیه موثر حرارتی در این فرآیند بسیار کوچک است. هر چند که سرعت و کیفیت در برش لیزر در قیاس با سایر روش‌های برش مثال زدنی است اما ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که قطعات برش لیزر نمی‌توانند ضخامتی بیشتر از ضخامت برش دستگاه‌های پلاسما را برش دهند.

دستگاه‌های تولید لیزر می‌توانند انواع مختلفی از لیزر را ایجاد نمایند. که از انواع آن می‌توان به لیزر گازی، لیزر شیمیایی، لیزر رادیو اکتیو و لیزر جامد اشاره کرد.

هر کدام از قطعات برش لیزر ، سخت افزار و نرم افزار مختص خود را دارند و اپراتور دستگاه ملزم است قبل از کار با هر کدام از قطعات برش لیزر نسبت به نرم افزار و سخت افزار آن دستگاه اطلاعات کافی را داشته و دوره‌های آموزشی مرتبط با آن را طی کند.

مانند قطعات واترجت

اپراتور دستگاه لیزر در دوره‌های آموزشی نحوه تنظیم قدرت و سرعت برش لیزر ، شیت‌بندی سفارشات، چیدن بهینه قطعات با کمترین پرتی و … را آموزش می بیند.

طرز کار دستگاه برش لیزر cnc

فرایند کار به این نحو می‌باشد که ابتدا اجسام و قطعاتی که قرار است به وسیله لیزر برش داده شوند توسط نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی از قبیل اتوکد، کورل دراو و ادوب ایلوستراتور و با ابزارخط طراحی شوند، در واقع خطوط طراحی شده محل عبور نور فوکوس قطعات برش لیزر از آن نواحی می‌باشد.

سپس در گام بعد با توجه به جنس اجسام اقدام به تنظیم سرعت و قدرت دستگاه می‌پردازیم تا بهترین کیفیت و بیشترین بهره وری را داشته باشیم. حال بعد از بارگذاری فایل آماده شده در نرم افزار ویژه برش لیزر و تنظیمات دستگاه برش، فرآیند برش آغاز می‌گردد.

اشعه لیزر تولید شده (توسط دستگاه که از طریق تخلیه الکتریکی در یک محفظه بسته شکل می‌گیرد و یا حاصل از تحریک موادی که قدرت تولید اشعه هستند) توسط لوله‌های مخصوص از قسمت سر دستگاه به وسیله آیینه و فیبر نوری به لنز دستگاه منتقل می‌شوند.

 اما از آنجایی که اشعه خارج شده فاقد قدرت لازم جهت برش دقیق قطعات می‌باشد، لازم است نور خارج شده با کمک لنز فوکوس به حالت نقطه‌ای درآمده تا قدرت آن چندین برابر شده و توانایی برش اجسام و قطعات را داشته باشد.

مانند قطعات هایپرترم

در مرحله آخر برخی از مواد برش تصعید شده و یا به صورت براده‌ها و مواد اضافی در محل برش باقی می‌مانند. که این براده ها و مواد اضافی توسط گازی که همراه با لیزر به قطعه وارد می‌شود، پاک سازی گشته و سطحی کاملا صاف از برش لیزر حاصل می‌گردد.

درحال حاضر گروه صنعتی رادوکس در خاورمیانه به عنوان قطب اصلی در این صنعت شناخته می‌شوند، و در این مجموعه کلیه خدمات برش لیزر بر روی انواع متریال و سایر خدمات همچون خمکاری، جوشکاری ، تراشکاری و … به روش مدرن با بهترین و به‌روزترین دستگاه‌های روز دنیا صورت می‌پذیرد.

ویژگی های دستگاه برش لیزرCNC در مقایسه با روش سنتی

برش لیزی در مقایسه با روش هایی که در گذشته ها مورد استفاده قرار می گرفته است دارای مزایایی است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

در برشی که توسط لیزر صورت می گیرد دیگر از روش هایی هم چون قالب سازی و پرس کاری استفاده نمی شود. همچنین قطعاتی که توسط دستگاه CNC برش خورده اند دیگر نیازی به ماشین کاری نخواهند داشت.

قطعات برش خورده توسط دستگاه CNC در هیچ نقطه ای از سطح خود سوختگی ای نخواهند داشت.

اشعه ای که در حین برش لیزی تولید می شود در حالت کانونی تابیده شده در نتیجه دمای قطعه مورد نظر ما دچار تغییر چندانی نخواهد شد و همین امر باعث می شود تا ویژگی های مکانیکی و فیزیکی ماده مورد نظر ما حفظ شود.

به دلیل این که دستگاه CNC دارای منبعی با توان بالا است در نتیجه سرعتی که توسط آن قطعات برش لیزر برش می خورند بسیار بالا خواهد بود.

یکی از ویژگی های بسیار خوب استفاده از دستگاه CNC این است که می توان با کمک آن طرح های بسیار پیچیده و یا نقشه هایی طراحی نمود که در حالت دو بعدی هستند. طراحی نقشه های مورد نظر به وسیله اتوکد و … صورت می گیرد.

هنگامی که بر روی قطعه مورد نظر برش ایجاد می شود به دلیل این که فشاری بر آن وارد نمی گردد در نتیجه لبه های قطعه از له شدن در امان می مانند.

برش فلزات با دقت خاصی صورت می گیرد و این امر بستگی به ضخامت قطعه مورد نظر ما دارد.

انواع مختلف قطعات برش لیزر CNC

عمل برش توسط دستگاه برش لیزر CNC به دو دسته تقسیم می شود. این دو دسته شامل قطعات برش لیزر فلزات و برش لیزر غیر فلزات است. در ادامه راجع به این دو روش توضیحاتی به شما خواهیم داد.

دسته اول: برش لیزری دسته غیر فلزی

این روش برش برای بسیاری از مواد کاربرد دارد. از جمله پلکسی گلاس، ورقات MDF، پارچه، لاستیک، چرم و …

دستگاه برش لیزر CNC با لیزرهایی کار می کند که از گاز دی اکسید کربن استفاده می کنند. در این روش برای بریدن قطعاتی غیر فلزی مانند سرامیک، شیشه، کاشی و .. می توان استفاده کرد.

روش دوم: برش لیزری برای مواد فلزی

روش های بسیار مختلفی برای برش فلزات وجود دارد که از جمله آن ها می توان به برش لیزی، هوا برش، پلاسما و واترجت اشاره کرد. از برش توسط لیزر در مواقعی استفاده می شود که فلز مورد نظر ضخامت پایینی داشته باشد. برای مثال فلزهایی که که ضخامتی پایین تر از هشت میلی متر دارند برای این امر بسیار مناسب می باشند. قطعات برش لیزر همچنین اگر تلورانس نیز پایین باشد می توان از این روش استفاده کرد. تلورانس به دقت برش دستگاه اشاره دارد که هرچه دقت بالاتر باشد کیفیت بهتر خواهد بود. تعدادی از دستگاه های برش می توانند حتی فولاد را تا عمق چندین سانتی متر مورد برش قرار دهند ولی به علت این که این دستگاه ها از قیمت بالایی برخوردارند و هچنین هزینه برق شما نیز بالا خواهد رفت در نتیجه عده زیادی خواهان این جور دستگاه ها نیستند.

تعریف تخصصی دستگاه برش لیزر CNC

همان طور که قبلا نیز به این امر اشاره کردیم با گذشت زمان نیاز به دستگاه های دقیق تر که کار را برای بشر آسان تر کنند قطعات برش لیزر بیش تر از پیش احساس می شده است. در نتیجه با پیشرفت علم و دانش تولید دستگاه هایی که کیفیت بهتری دارند در دستور کار قرار گرفت. در هر کاری هر چه میزان دقت بالاتر باشد کیفیت حاصل شده نیز بالاتر خواهد بود. در این راستا برش قطعات از اولین مراحل تولید در سازمان های مختلف است و اگر این برش بهتر صورت بگیرد کیفیت کار شما نیز بالاتر خواهد بود به همین دلیل استفاده از دستگاه هایی که بتوانند این مهم را برای ما فراهم کنند به شدت در کارخانه های مختلف احساس می شده است. در همین راستا بود که اولین بار تولید دستگاه برش لیزر CNC صورت گرفته است. این دستگاه ها علاوه بر این که از دقت و در نتیجه کیفیت بالاتری برخوردارند هم چنین باعث می شوند که مدت زمان برش فزات مختلف بسیار کاهش یابد. بهترین دستگاه های برش لیزر CNC قادرند تا صفحات مختلف را با ضخامت های بالا مورد برش قرار دهند.

ویژگی های استفاده از دستگاه برش لیزر CNC

دقت بالا در حین برش که می تواند تا حدود یک میلی متر هم باشد.

می توان شکل و طرح های مختلفی را با توجه به نظر مشتری بر روی قطعه مورد نظر ایجاد کرد.

سطح ایجاد شده از صافی بسیار مناسبی برخوردار است.

برش ایجاد شده بر روی قطعه باعث سوختگی آن نخواهد شد.

برش لیزی ضایعات اضافی بسیار کمی ایجاد خواهد کرد.

با استفاده از این برش لیزری می توان سوراخ های بسیار ریزی به اندازه یک میلی متر ایجاد نمود.

گاز مورد استفاده در دستگاه برش لیزر CNC

برای برش فلزات مختلف از گازهای متفاوتی استفاده می کنند که هر نوع گازی باعث می شود قطعات برش لیزر تا برش قطعه مورد نظر بهتر و با کیفیت بالاتری صورت بگیرد. اکثرا از گازهایی همانند اکسیژن و نیتروژن برای برش لیزری استفاده می کنند. بهتر است بدانید که گاز نیتروژن بهتر از سایر گازها می تواند کیفیت برش ما را تضمین کند. پس در نتیجه برای انتخاب گاز مناسب برای عمل برش هم باید به نظر مشتری و هم به نوع فلز مورد نظر توجه نمود. اگر ورقات شما از جنس استیل و یا آلومینیوم باشند به دلیل این که ممکن است در حین برش سیاهی در محل ایجاد شود و یا کیفیت کار انجام شده مناسب نباشد در نتیجه باید از گاز نیتروژن برای به دست آوردن نتیجه بهتر کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با کارشناسان