قطعات هد لیزر

قطعات هد لیزر

قطعات هد لیزر ، در واقع منبع پرتو لیزر است که به طور متوسط 10 سال کار می‌کند؛ در تمامی دستگاه‌های لیزر صنعتی، اندازه‌گیری و تنظیم حرکت و موقعیت قرارگیری پرتو لیزر از وظایف این قطعه است.

قطعات هد لیزر در دستگاه برش، معمولا روی واگن محور قرار می‌گیرد و توسط محور X کنترل می‌شود.

هنگام انجام عملیات حکاکی و یا برش، هد پرتو لیزر را روی متریال می‌تاباند و آن قسمت از متریال را ذوب می‌کند.

تفاوت قطعات هد لیزر در مدل‌های متفاوت در چیست؟

تفاوت اصلی انواع هدها در سرعت، فرکانس مرجع و توان خروجی پرتو لیزر است؛ معیارهای دیگر این قطعه در اندازه، حرارت ایجاد شده و ورودی آن نیز سنجیده می‌شود.

انواع قطعات هد لیزر

انواع قطعات هد لیزر که در سینتکس عرضه می‌شوند، برای دستگاهی با توان متفاوت و یا کارکرد خاصی است؛ مثلا هد لیزر فایبر BT210، برای دستگاه برش با توان متوسط تا 750 وات مناسب است و هد لیزر جوشکاری برای دستگاه‌های جوشکاری استفاده می‌شود.

قسمت‌های مختلف یک هد دستگاه لیزر

قطعه‌ی یدکی هد دستگاه لیزر شامل بخش‌های مختلفی است که همگی با هم روی دستگاه سوار می‌شوند و پرتوی لیزر از طریق آن بر متریال تابیده می‌شود.

روی نوک قطعات هد لیزر  یک نازل قرار می‌گیرد که با یک رینگ به بدنه‌ی هد بسته شده و زیر خود سرامیکی را نگه داشته.

هد دستگاه لیزر شامل لنز و دو محافظ برای آن است که بالا و پایین آن قرار می‌گیرند. محافظ پایینی ضخیم‌تر است و بیشتر در معرض آسیب و گرد و غبار است.

دو پیچ تنظیم روی بدنه‌ی هد وجود دارد که با آچار آلن تنظیم می‌شوند و برای تنظیم جهت زاویه‌ی تابش پرتو هستند.

بالای هد بخش اتصال هد به دستگاه هست که نباید توسط اپراتور یا کاربر دستگاه باز شود.

در کناره‌ی هد محل جریان آب و قسمت‌های گاز کمکی هستند.

جلوی هد بخش مدرجی وجود دارد که مربوط به فکوس است. در این بخش یک عدد نشان می‌دهد که بازه‌ی این اعداد روی هد‌های مختلف متفاوت است و تنظیم کردنش هم در برخی هدها به صورت دستی است و در برخی از آن‌ها به صورت اتومات. هدهایی که تنظیم دستی دارند برای کسانی مناسب هستند که برش‌های ثابتی می‌زنند و زیاد نیاز به تغییر دادن درجه را ندارند.

در بالای قطعات هد لیزر هم بخش اتصال آن به دستگاه لیزر است.

قطعات مصرفی هد دستگاه برش لیزر فلز فایبر (نازل دبل،نازل سینگل، لنز محافظ،لنز پراتکتور، سرامیک رینگ)
شرکت سینتکس با داشتن شناخت و تجربه کافی از دستگاه های لیزر فلز، با فراهم نمودن قطعات یدکی مورد نیاز ، اطمینان خاطر از خرید دستگاه های لیزر فایبر فلزات این شرکت را برای مشتریان گرامی حاصل نماید. در این راستا، تمامی قطعات یدکی دستگاه های لیزر فایبر از قیبل لنزهای متمرکز کننده، لنزهای همراستا کننده، لنز پراتکتور، سرامیک رینگ هد برش، انواع نازل و … در شرکت سینتکس موجود بوده و قابل عرضه به مشتریان گرامی می­ باشد.

انواع نازل(دوبل و سینگل)

نازل قسمتی است که در نوک هد برش لیزر بسته شده و در دو مدل مختلف نازل Single و نازل Double و با اندازه های مختلف وجود دارد. به صورت کلی می­توان گفت نازل سینگل برای برشکاری ورق های استیل و با استفاده از گاز نیتروژن و نازل دوبل برای برشکاری فولادها و با استفاده از گاز اکسیژنبه کار می­رود. با توجه به اینکه نازل برش، نزدیکترین جزء هد با مسیر برش می ­باشد به مرور زمان و انجام برشکاری معمولا مستهلک شده و نیاز به تعویض دارد. زمانی که برای تعویض نازل هد برش در نظر گرفته می­ شود، معمولا 3 ماه است. شرکت مگاماشین با داشتن شناخت و تجربه کافی از دستگاه های لیزر فلز، با فراهم نمودن قطعات یدکی مورد نیاز ، اطمینان خاطر از خرید دستگاه های لیزر فایبر فلزات این شرکت را برای مشتریان گرامی حاصل نماید.

سرامیک رینگ

این قطعه پس از نازل به هد برش بسته می­شود. این قطعه به یک کنترل کننده ارتفاع از سطح ورق متصل شده و وظیفه این مجموعه کنترل ارتفاع نوک نازل از سطح ورق می­باشد.
عمر این قطعه با توجه به شرایط نگهداری از دستگاه، 3 تا 6 ماه در نظر گرفته می شود. در صورت خرابی این قطعه خطای capacitance become zero روی صفحه نمایشگر دستگاه ظاهر می­شود.

سنسور محدوده حرکت

این سنسور محدودیتی ایجاد میکند تا هد برش در محدوده مجاز خود حرکت کرده و از مسیر ریل خارج نشود. معمولا سنسورها عمر بالایی دارند. مگر در مواردی که بر اثر برخورد و ضربه، آسیب ببینند

لنز محافظ هد برش لیزر فایبر

بعد از هدایت نور لیزر، از طریق فیبر نوری، نور لیزر در داخل هد برش از چند لنز مختلف عبور داده می شود. لنز کولیماتور وظیفه همراستا کردن امواج نور لیزر را دارد.
پس از آن لنزهای فوکوس، وظیفه متمرکز نمودن نور را دارند تا این نور لیزر متمرکز شده توان برش ورق را داشته باشد.
محیط عبور نور لیزر لازم است کاملا ایزوله و عاری از هر گونه آلودگی باشد. لذا از لنزهایی به اسم لنز پراتکتور که در قسمت انتهایی هد برش قرار گرفته، استفاده می­شود که وظیفه حفاظت از لنزهای متمرکز کننده و کولیماتور و محیط داخل هد برش را به عهده دارند.
با توجه به اینکه این لنز در معرض مستقیم آلودگی های گازی و آسیب های ناشی از برش لیزر میباشد، نیاز به تعویض خواهد داشت. این زمان تعویض را برای لنز پراتکتور، 200 ساعت در نظر می گیرند.

لنز محافظ هد برش لیزر فایبر
بعد از هدایت نور لیزر، از طریق فیبر نوری، نور لیزر در داخل هد برش از چند لنز مختلف عبور داده می شود. لنز کولیماتور وظیفه همراستا کردن امواج نور لیزر را دارد.
پس از آن لنزهای فوکوس، وظیفه متمرکز نمودن نور را دارند تا این نور لیزر متمرکز شده توان برش ورق را داشته باشد.
محیط عبور نور لیزر لازم است کاملا ایزوله و عاری از هر گونه آلودگی باشد. لذا از لنزهایی به اسم لنز پراتکتور که در قسمت انتهایی هد برش قرار گرفته، استفاده می­شود که وظیفه حفاظت از لنزهای متمرکز کننده و کولیماتور و محیط داخل هد برش را به عهده دارند.
با توجه به اینکه این لنز در معرض مستقیم آلودگی های گازی و آسیب های ناشی از برش لیزر میباشد، نیاز به تعویض خواهد داشت. این زمان تعویض را برای لنز پراتکتور، ۲۰۰ ساعت در نظر می گیرندهد برش دهند ، یک راه حل کامل برای برش لیزر فایبر برای موادی با ضخامت نازک و متوسط ارائه می دهد . اپتیک کیفیت بالا، شکل دهی مطلوب و هدایت پرتو لیزر را تضمین می کند. کنترل فاصله لیزر شناخته شده اندازگیری آزاد بدون دخالت و دقیق و سریع در هر شرایط عملکردی و فرایند برش پایدار را تضمین می کند. این پتانسیل برش هد به طور بهینه به بهره وری تبدیل شده است.

یک سیستم الکترونیکی یکتا به طور خاص برای حفظ امنیت و پیشگیری از برش هد از برخورد طراحی شده است. در صورت وجود مانع در طول فرایند برش، CNC اشعه برش را متوقف می کند و جابجایی هد متوقف می شود. برش دهنده نوری برای یکپارچه سازی سیستم های برش مسطح سایز متوسط و کوچک مناسب است. فولاد ضد زنگ و آلومینیوم می تواند با بهترین کیفیت تا ۵ میلیمتر ، فولاد خفیف تا ۱۰ میلی متر را برش دهد. کل محفظه پرتو مهر و موم شده اپتیک را از آلاینده ها محافظت می کند. یک سیستم هوای پر تلاطم برای حفاظت از اپتیک های متمرکز و موازی شده از تاثیرات خارجی فراهم شده است. برش نوری می تواند با لیزرهای متفاوت و الزامات فرایند با لنز های متنوع سازگار باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با کارشناسان